شما اینجا هستید   |

    آخرین اخبار : اجماع اوپک‌پلاس بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید در دسامبر

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در بیست‌ودومین نشست خود، بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه در ماه دسامبر (آذر- دی) به توافق رسیدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، براساس تصمیم روز پنجشنبه (۱۳ آبان‌ماه) نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس که کمتر از ۳۰ دقیقه به طول انجامید، تولید نفت کشورهای عضو این ائتلاف بدون توجه به فشار جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ماه دسامبر نیز مطابق تصمیم نوزدهمین نشست این ائتلاف، ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان بخشند.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند بیست‌وسومین نشست مشترک اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) دوم دسامبر (۱۱ آذرماه) برگزار شود.

وزیر نفت: واریز سهمیه جبرانی بنزین در پایان آبان‌ماه

اوجی پس از پایان نشست اوپک‌پلاس در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه امروز همه جایگاه‌های سوخت به سامانه هوشمند سوخت متصل و امکان سوخت‌گیری هم به‌طور آزاد و هم از طریق کارت سوخت فراهم است.

وی با قدردانی از صبر و حوصله مردم، افزود: سهمیه جبرانی بنزین در دولت مصوب شده است که ۱۷ مورد کاربردی دارد و این سهمیه جبرانی در پایان این ماه (آبان) به کارت سوخت وسایل نقلیه واریز می‌شود.

وزیر نفت به‌طور نمونه به سهمیه جبرانی خودروهای سواری شخصی و موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و گفت: سهمیه عادی سواری‌های شخصی ۶۰ لیتر در ماه است که در پایان آبان‌ماه، ۷۰ لیتر در نظر گرفته می‌شود. موتورسیکلت‌ها هم که ۵.۶ میلیون کارت فعال دارند به جای ۲۵ لیتر معمول ماهانه، ۳۰ لیتر در کارت سوخت‌شان شارژ می‌شود.

به گفته اوجی، مجموع سهمیه جبرانی در نظر گرفته شده برای وسائل نقلیه که در پایان آبان‌ماه تخصیص می‌یابد، ۲۵۸ میلیون لیتر خواهد بود.

افزایش صادرات نفت و میعانات گازی

وی با اشاره به توفیق‌های خوب صنعت نفت در دولت سیزدهم گفت: در بحث صادرات نفت و میعانات گازی اتفاق‌های خوبی رقم خورده است که گزارش آن را به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز ارائه داده‌ام.

وزیر نفت افزود: خوشبختانه با استفاده از ظرفیت‌های موجود، مقدار صادرات نفت و میعانات گازی رو به بهبودی رفته است و همین اتفاق اخیر و اقدام کودکانه آمریکایی‌ها در آب‌های دریای عمان نیز واکنشی در برابر دستاوردهای ما برای افزایش صادرات نفت و میعانات گازی است.

اوجی با تصریح بر اینکه وزارت نفت خود را معطل تصمیم‌ها و مذاکرات نمی‌کند، درباره نشست امروز اوپک‌پلاس نیز گفت: امروز بیست‌ودومین نشست اوپک‌پلاس برگزار شد و اعضا در ادامه رویکرد پیشین، بر سر افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت در ماه دسامبر توافق کردند.

بیانیه بیست‌ودومین نشست وزارتی اوپک‌پلاس

بیانیه بیست‌ودومین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت تأکید کرد.

در این نشست بر تعهد مستمر کشورهای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری (DoC) برای اطمینان از ثبات و تعادل بازار نفت، عرضه کارآمد و مطمئن نفت به مصرف‌کنندگان، ارائه شفافیت در بازار به‌ویژه در مواقعی که مجموعه‌های خارج از بازارهای نفت با نوسان‌ها و بی‌ثباتی شدید روبه‌رو هستند و همچنین بر اتخاذ رویکردی فعال و شفاف که ثبات را برای بازارهای نفت فراهم کند، تأکید شد.

تأکیدهای نشست کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیر عضو اوپک با توجه به بنیان‌های کنونی بازار نفت و اجماع درباره چشم‌انداز آن:

۱. تصمیم‌ دهمین نشست وزیران کشورهای عضو و غیر عضو اوپک (۱۲ آوریل ۲۰۲۰) که پس از آن در نشست‌های بعدی از جمله در نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس (۱۸ ژوئیه ۲۰۲۱) هم تأیید شده بود، مورد تأکید قرار گرفت.

۲. برنامه تسهیل توافق کاهش تولید و سازوکار تعدیل ماهانه تولید – که در نوزدهمین نشست وزیران اوپک پلاس تصویب شده بود – دوباره تأیید و بر اساس آن مقرر شد مجموع عرضه ماهانه اوپک‌پلاس در دسامبر ۲۰۲۱ نیز ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

۳. در همین حال، بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و استفاده از تمدید فرصت ایجادشده برای جبران تخطی از سهمیه کاهش تولید تا پایان دسامبر ۲۰۲۱ تأکید شد. کشورهای متخطی باید برنامه‌های جبرانی خود را بر اساس بیانیه پانزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک ارائه دهند.

۴. در پایان مقرر شد بیست‌وسومین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک (اوپک‌پلاس) دوم دسامبر ۲۰۲۱ (۱۱ آذرماه ۱۴۰۰) برگزار شود.

به اشتراک بگذارید : | | |