مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، اقدامهای شاخص این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید نفت از میدانهای دریایی ایران در خلیج فارس و بازگرداندن ظرفیت تولید به پیش از تحریمها را تشریح کرد.
علیرضا مهدیزاده در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی شرکت ملی نفت ایران گفت: در راستای سیاستهای دولت سیزدهم مبنی بر افزایش تولید و صادرات نفت، بهویژه تاکیدهای وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مبنی بر بازگردانی ظرفیت تولید، برنامهریزی لازم در شرکت نفت فلات قاره انجام گرفت تا در طی دوره ۶ ماهه از مهرماه تا اسفند ۱۴۰۰، ظرفیت تولید شرکت به شرایط قبل از تحریمهای سال ۱۳۹۷ بازگردد.
وی افزود: بر همین اساس در منطقه خارگ و منطقه لاوان که مشکل کاهش تولید داشتند به صورت فوری دو اقدام عمده و تاثیرگذار انجام شد.
* انجام اصلاحات در خط لوله انتقال نفت خام سکوی ابوذر
مهدیزاده تصریح کرد: با توجه به فرسودگی و نشتیهای مکرر خط لوله انتقال نفت خام از سکوی ابوذر به جزیره خارگ طی دو سال اخیر، ضمن ایجاد آلودگیهای زیست محیطی در دریا و هزینههای گزاف که شرکت نفت فلات قاره برای پاکسازی آلودگیها انجام میداد، ظرفیت انتقال نفت از آن خط به حداقل میزان رسیده بود و متاسفانه در دوره قبل اقدام جدی و موثری برای حل مشکل خط لوله و جایگزین کردن آن انجام نشده بود، در این خصوص با پیگیریهای انجام شده و مساعدت مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای افزایش تولید از میدان ابوذر ، در مهرماه سال ۱۴۰۰ مصوبه تامین اعتبار خط جدید ابوذر و خطوط درون میدانی از هیات مدیره شرکت ملی نفت اخذ شد.
وی افزود: به موازات انجام مناقصه، با برنامهریزی انجام شده و تلاش شبانه روزی همکاران مستقر در منطقه خارگ و سکوی ابوذر، برخی تغییرات و اصلاحات در خط لوله انتقال گاز ابوذر به جزیره خارگ، نقاط اتصال خط بر روی سکو و همچنین نقاط اتصال در جزیره خارگ و انجام توپکرانی و تستهای لازم، خط فوق برای انتقال نفت خام در سرویس قرار گرفت و خط لوله فرسوده به طور کامل از سرویس خارج شد.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره تصریح کرد: با راه اندازی خط لوله جایگزین در ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰، ظرفیت تولید شرکت نفت فلات قاره در منطقه خارگ به دو برابر افزایش یافت و نشت نفت به دریا و آلودگیهای مکرر زیست محیطی که مورد اعتراض سازمان محیط زیست و سایر نهادهای نظارتی بود نیز متوقف شد.
* تعمیرات اساسی در سکوی رشادت
مهدیزاده یکی دیگر از اقدامهای مهم برای افزایش تولید که در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ انجام شد را مرتبط با سکوی رشادت در منطقه لاوان دانست و گفت: متاسفانه در دولت قبل، به دلیل عدم توجه و عدم انجام به موقع تعمیرات اساسی، دیزلهای گازسوز سکو از سرویس خارج شد و درنتیجه، برق رسانی به پمپهای درون چاهی تعدادی از چاههای سکو با مشکل مواجه شد که همین امر، تولید سکوی رشادت را به نصف کاهش داده بود.
وی افزود: در همین رابطه نیز با پیگیری انجام شده ضمن برگزاری مناقصه برای انجام تعمیرات اساسی دیزلها، با انتقال یک دستگاه دیزل از منطقه خارگ به سکوی رشادت و رفع برخی ایرادات و نواقص فنی و تجهیز و راه اندازی آن، مشکل برقرسانی به چاههای رشادت برطرف و تولید سکوی رشادت بیش از دو برابر شد.
مهدیزاده افزود: به این ترتیب با برنامهریزی و تلاش شبانه روزی همکاران مناطق عملیاتی فلات قاره، هر دو اقدام در دو منطقه خارگ و لاوان که تاثیر بسزایی در افزایش تولید فلات قاره داشتند در طی دوره ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ انجام شد.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در پایان افزود: در اینجا۴ لازم میدانم از دقت نظر و حسن اعتماد مدیرعامل شرکت ملی نفت به مدیران و هیأت مدیرههای شرکتهای تابعه در بازگرداندن برخی اختیارات شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی نفت در حوزه پروژهها و طرحها که متاسفانه در دولت قبل و مدیریتهای قبلی شرکت ملی نفت، از شرکتهای فرعی گرفته شده بود و همین امر باعث کندی و بعضاً توقف کارها شده بود تشکر کنم که قطعا این نگاه در تسریع واگذاری و تکمیل پروژهها بسیار موثر خواهد بود و اثرات آن را در آینده نزدیک در به نتیجه رسیدن سریعتر طرحها مشاهده خواهیم کرد.