شما اینجا هستید   |

    آخرین اخبار : تشریح اقدام‌های شرکت نفت فلات قاره برای افزایش ظرفیت تولید نفت

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، اقدام‌های شاخص این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید نفت از میدان‌های دریایی ایران در خلیج فارس و بازگرداندن ظرفیت تولید به پیش از تحریم‌ها را تشریح کرد.

علیرضا مهدی‌زاده در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران گفت: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر افزایش تولید و صادرات نفت، به‌ویژه تاکیدهای وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مبنی بر بازگردانی ظرفیت تولید، برنامه‌ریزی لازم در شرکت نفت فلات قاره انجام گرفت تا در طی دوره ۶ ماهه از مهرماه تا اسفند ۱۴۰۰، ظرفیت تولید شرکت به شرایط قبل از تحریم‌های سال ۱۳۹۷ بازگردد.

وی افزود: بر همین اساس در منطقه خارگ و منطقه لاوان که مشکل کاهش تولید داشتند به صورت فوری دو اقدام عمده و تاثیرگذار انجام شد.

* انجام اصلاحات در خط لوله انتقال نفت خام سکوی ابوذر

مهدی‌زاده تصریح کرد: با توجه به فرسودگی و نشتی‌های مکرر خط لوله انتقال نفت خام از سکوی ابوذر به جزیره خارگ طی دو سال اخیر، ضمن ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی در دریا و هزینه‌های گزاف که شرکت نفت فلات قاره برای پاکسازی آلودگی‌ها انجام می‌داد، ظرفیت انتقال نفت از آن خط به حداقل میزان رسیده بود و متاسفانه در دوره قبل اقدام جدی و موثری برای حل مشکل خط لوله و جایگزین کردن آن انجام نشده بود، در این خصوص با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای افزایش تولید از میدان ابوذر ، در مهرماه سال ۱۴۰۰ مصوبه تامین اعتبار خط جدید ابوذر و خطوط درون میدانی از هیات مدیره شرکت ملی نفت اخذ شد.

وی افزود: به موازات انجام مناقصه، با برنامه‌ریزی انجام شده و تلاش شبانه روزی همکاران مستقر در منطقه خارگ و سکوی ابوذر، برخی تغییرات و اصلاحات در خط لوله انتقال گاز ابوذر به جزیره خارگ، نقاط اتصال خط بر روی سکو و همچنین نقاط اتصال در جزیره خارگ و انجام توپک‌رانی و تست‌های لازم، خط فوق برای انتقال نفت خام در سرویس قرار گرفت و خط لوله فرسوده به طور کامل از سرویس خارج شد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره تصریح کرد: با راه اندازی خط لوله جایگزین در ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰، ظرفیت تولید شرکت نفت فلات قاره در منطقه خارگ به دو برابر افزایش یافت و نشت نفت به دریا و آلودگی‌های مکرر زیست محیطی که مورد اعتراض سازمان محیط زیست و سایر نهادهای نظارتی بود نیز متوقف شد.

* تعمیرات اساسی در سکوی رشادت

مهدی‌زاده یکی دیگر از اقدام‌های مهم برای افزایش تولید که در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ انجام شد را مرتبط با سکوی رشادت در منطقه لاوان دانست و گفت: متاسفانه در دولت قبل، به دلیل عدم توجه و عدم انجام به موقع تعمیرات اساسی، دیزل‌های گازسوز سکو از سرویس خارج شد و درنتیجه، برق رسانی به پمپ‌های درون چاهی تعدادی از چاه‌های سکو با مشکل مواجه شد که همین امر، تولید سکوی رشادت را به نصف کاهش داده بود.

وی افزود: در همین رابطه نیز با پیگیری انجام شده ضمن برگزاری مناقصه برای انجام تعمیرات اساسی دیزل‌ها، با انتقال یک دستگاه دیزل از منطقه خارگ به سکوی رشادت و رفع برخی ایرادات و نواقص فنی و تجهیز و راه اندازی آن، مشکل برق‌رسانی به چاه‌های رشادت برطرف و تولید سکوی رشادت بیش از دو برابر شد.

مهدی‌زاده افزود: به این ترتیب با برنامه‌ریزی و تلاش شبانه روزی همکاران مناطق عملیاتی فلات قاره، هر دو اقدام در دو منطقه خارگ و لاوان که تاثیر بسزایی در افزایش تولید فلات قاره داشتند در طی دوره ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ انجام شد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در پایان افزود: در اینجا۴ لازم می‌دانم از دقت نظر و حسن اعتماد مدیرعامل شرکت ملی نفت به مدیران و هیأت مدیره‌های شرکت‌های تابعه در بازگرداندن برخی اختیارات شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی نفت در حوزه پروژه‌ها و طرح‌ها که متاسفانه در دولت قبل و مدیریت‌های قبلی شرکت ملی نفت، از شرکت‌های فرعی گرفته شده بود و همین امر باعث کندی و بعضاً توقف کارها شده بود تشکر کنم که قطعا این نگاه در تسریع واگذاری و تکمیل پروژه‌ها بسیار موثر خواهد بود و اثرات آن را در آینده نزدیک در به نتیجه رسیدن سریع‌تر طرح‌ها  مشاهده خواهیم کرد.